Model biznesowy Banku Handlowego najbardziej odporny na spowolnienie w sektorze - prezes

Analizy i Rynek / Informacje z rynku / Komunikaty

13.02. Warszawa (PAP) - Wyniki finansowe osiągnięte przez Bank Handlowy w ostatnim kwartale 2019 roku, w którym skala spowolnienia gospodarki wszystkich zaskoczyła, są dowodem na to, że bank ma najbardziej odporny na spowolnienie model biznesowy w sektorze - ocenił prezes Banku Handlowego Sławomir Sikora na konferencji prasowej.

"W IV kwartale poziom spowolnienia zaskoczył rynek, a mimo tego Bank Handlowy osiągnął dobre wyniki finansowe. Mam poczucie, że po dwóch trudnych kwartałach bank powrócił do formy. Oceniam, że model biznesowy Banku Handlowego jest najbardziej odporny na spowolnienie w sektorze bankowym" - powiedział prezes Sikora na konferencji prasowej podsumowującej wstępne wyniki finansowe w 2019 roku.

Zysk netto Handlowego w IV kwartale 2019 roku wyniósł 180,3 mln zł i był wyższy niż przed rokiem o 18 proc. Osiągnięty zysk był najwyższy od pięciu kwartałów. Istotny wpływ na poprawę rezultatów miał spadek kosztów ryzyka, która wyniosły 19 pb. W ostatnich latach utrzymywały się one w przedziale 11-75 pb, ale w II kwartale 2019 roku podskoczyły do 186 pb. W III kwartale wciąż wynosiły 151 pb.

"Koszty ryzyka wróciły do normalnego poziomu i mam nadzieję, że utrzymają się na nim w kolejnych kwartałach. Udało nam się utrzymać marżę odsetkową, sektor ma obecnie niższą" - mówił Sikora.

Według prezesa odporność Banku Handlowego na spowolnienie wynika z pozycji lidera pod względem globalnej obsługi w Polsce. To sprawia, że bank ma mocno zróżnicowane branżowo i geograficznie grono klientów.

"Jesteśmy podstawową platformą bankową dla polskich firm planujących zagraniczną ekspansję. Jesteśmy w stanie zintegrować firmom usługę Citi w 98 krajach" - dodał prezes.

W 2020 roku bank zamierza budować silniejszą pozycję w bankowości detalicznej.

"Chcemy zbudować silną bankowość detaliczną w oparciu o silną pozycję w sektorze korporacyjnym" - deklaruje Sikora.

Motorem napędowym wzrostu w sektorze detalicznym ma być podpisana w grudniu 2019 roku umowa z BP, w efekcie której firmy uruchomiły wspólną kartę kredytową. Dzięki niej o ofercie Handlowego ma szansę dowiedzieć się 4 mln klientów odwiedzających każdego roku 550 stacji BP. Prezes Sikora ocenia, że umowa spowoduje wzrost sprzedaży nowych kart kredytowych o 30-40 proc. (PAP Biznes)

tj/ gor/