Telekomunikacja sektorem, który nie powinien odczuwać nadmiernie negatywnego wpływu pandemii - Haitong

Analizy i Rynek / Informacje z rynku / Komunikaty

25.03. Warszawa (PAP) - Analitycy Haitong Banku oceniają, że telekomunikacja jest jednym z sektorów, który nie powinien odczuwać nadmiernie negatywnego wpływu wybuchu pandemii na wyniki - wynika z raportu datowanego na 24 marca. Analitycy spodziewają się, że potencjalny wpływ czynników związanych z pandemią, w przypadku jej opanowania do połowy 2020 r., obniży przychody spółek Play i Orange o 1-1,5 proc., a Cyfrowego Polsatu o 2,2-5 proc.

"Wpływ wirusa na niektóre sektory jest obecnie niemożliwy do oszacowania, co w ocenie Haitong Banku stawia operatorów telekomunikacyjnych w lepszej pozycji niż inne sektory jak np. handel, motoryzacja czy turystyka" - napisano w raporcie.

"Po pierwsze, telekomunikacja ma model biznesowy oparty na przychodach z abonamentów (subskrypcji), co zapewnia generowanie przewidywalnych i stabilnych przychodów. Po drugie, zeszłoroczne i tegoroczne podwyżki cen usług telekomunikacyjnych będą wspierać ARPU w nadchodzących kwartałach, a co za tym idzie także i przychody" - dodano.

Jak podano, powszechne przeniesienie pracy do domu oraz akcje pozostania w domu zwiększają popyt na usługi telekomunikacyjne, takie jak połączenia głosowe i wideo, transmisje danych mobilnych i konsumpcja płatnej TV/VOD.

Haitong Bank ocenia, że zamknięcie punktów sprzedaży w centrach handlowych i ograniczona mobilność konsumentów powinny także ograniczyć migrację klientów między operatorami telekomunikacyjnymi, w związku z czym analitycy spodziewają się spadku przyłączy brutto, odejść (churn), przyłączy netto oraz przenoszeń numerów (MNP).

"Taka sytuacja powinna mieć neutralny wpływ na przychody z usług telekomunikacyjnych, ale pozytywny na potencjalnie niższe koszty komercyjne wynikające z niższych kosztów utrzymania i pozyskania klienta (SRC i SAC). Podwyższone ceny usług telekomunikacyjnych powinny nadal wspierać ARPU w nadchodzących kwartałach" - dodano.

Analitycy oczekują ponadto wyraźnie niższej sprzedaży sprzętu (telefonów) z powodu zamkniętych punktów obsługi klienta, ograniczonej migracji klientów, a także tymczasowo zamkniętych fabryk w Azji.

"Zwiększony ruch połączeń głosowych powinien podnieść przychody międzyoperatorskie, ale zamknięcie granic i znaczne ograniczenie ruchu turystycznego powinno zmniejszyć wysokomarżowe przychody z roamingu" - napisano.

Haitong Bank nie oczekuje natomiast istotnej zmiany przychodów z usług informatycznych (ICT).

"Oczekiwane załamanie w handlu i nabywaniu dóbr luksusowych i konsumpcyjnych, odwołanie Euro 2020 i rosnące obawy o PKB i zatrudnienie, powinny negatywnie wpłynąć na rynek reklamowy, a przede wszystkim na reklamy telewizyjne. W związku z tym analitycy obniżyli prognozy dotyczące rynku reklam telewizyjnych w 2020 r. do -4 proc. z + 2 proc. poprzednio" - dodano.

Analitycy oczekują, że wymienione czynniki obniżą przychody o ok. 1-1,5 proc. dla Play i Orange Polska oraz o ok. 2-2,5 proc. dla Cyfrowego Polsatu, przy założeniu, że epidemia koronawirusa zostanie opanowana do połowy 2020 r.

Jako największe ryzyko dla spółek z branży analitycy wskazują nieznaną cenę końcową, jaką telekomy zapłacą za pasmo 5G.

"UKE spodziewa się, że wpływy z aukcji 5G wyniosą 1,91 mld zł, wobec 1,8 mld zł wynikających z ceny wywoławczej (4 x 450 mln zł). Przyjmując bardziej konserwatywne stanowisko, Haitong Bank podnosi prognozy budżetu 5G do 550 mln zł na blok (z 500 mln zł poprzednio)" - dodano.

W raporcie analitycy zaktualizowali także rekomendacje i ceny docelowe dla telekomów. Rekomendacja dla Orange Polska została podniesiona do "neutralnie" ze "sprzedaj", a zalecenia dla Play i Cyfrowego Polsatu zostały utrzymane na poziomie "kupuj".

Analitycy obniżyli cenę docelową Orange Polska do 5,8 zł (z 6 zł wcześniej) ze względu na spadek wycen w grupie porównywalnych spółek.

"Orange Polska pozostaje najmniej preferowaną przez analityków spółką wśród telekomów, z powodu niższej efektywności biznesu, stale niskiego poziomu generowanych wolnych przepływów pieniężnych i braku dywidend" - napisano w raporcie.

W raporcie analitycy podali, że obniżają cenę docelową dla Cyfrowego Polsatu do 27,4 zł z 32 zł wcześniej w związku z obniżeniem prognozy EBITDA o 4 proc. wynikającą z wymagającego otoczenia rynkowego, a także ekspozycji na rynek reklam telewizyjnych.

"Mocną stroną spółki jest dywersyfikacja biznesu, zdolność do generowania dużej ilości gotówki oraz wysoka stopa dywidendy, która za 2019 r. powinna wynieść ok. 3,9 proc." - dodano.

Obniżenie ceny docelowej dla Play Communications do 34 zł z 37,9 zł - w ocenie analityków - jest efektem obniżenia wyceny wskaźnikowej spowodowanej ostatnią przeceną na rynku akcji oraz obcięciem prognozy EBITDA o 1 proc. w 2020 r. w związku ze spodziewaną niższą sprzedażą sprzętu.

Jak podano, Play wciąż pozostaje faworytem analityków wśród telekomów, dzięki generowaniu dużej ilości gotówki oraz wysokiej dywidendzie, której stopa za 2019 r. wyniesie ok. 6,1 proc.

Depesza jest skrótem rekomendacji, której autorem jest Konrad Księżopolski. W załączniku zamieszczamy plik PDF z wymaganymi prawem informacjami. (PAP Biznes)

doa/ ana/